Nieuwsbrief AV&V februari 2019

Lees online  |  Afmelden
Nysingh Advocaten

Aansprakelijkheid, Verzekering & Vervoer

februari 2019

 
 
Nieuwsbrief Aansprakelijkheid, Verzekering & Vervoer
Met deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van aansprakelijkheids-, verzekerings- en vervoerrecht. Deze nieuwsbrief bevat een verzameling van berichten die verspreid is via LinkedInTwitter en onze website.
Volg ons: Linkedin   Twitter   Facebook
 
Kan het “topcoating arrest” van de Hoge Raad van 15 maart 2015 (S&S 2009/132) op de CAR polis worden toegepast?
Rechtbank Rotterdam 7 november 2018, ECLI:NL:RBROT:2018:9314
Auteur: mr. Tjalling Dorhout Mees

Op 11 maart 2005 heeft de Hoge Raad een interessant arrest gewezen over de dekking van zaakschade onder een AVB polis. Ik schreef daar eerder over in AV&S: “Beschadigde bouwstoffen in AVB en CAR-verzekering” (AV&S 2005, 36).
In die zaak was de leverancier van topcoating aansprakelijk gehouden voor schade aan de door hem geleverde topcoating, die met kraters en vacuolen was uitgehard door een fout in de primer waar de toplaag op was aangebracht. De vraag was of die schade als zaakschade onder een AVB polis was gedekt.

Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Directe actie en meldingsplicht
Hoge Raad 1 februari 2019, ECLI:NL:HR:2019:150
Auteur: mr. Saskia Odijk
Artikel 7:954 lid 1 BW geeft in geval van personenschade (dood, letsel) aan de benadeelde(n) een direct vorderingsrecht op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de aansprakelijke partij. De benadeelde kan rechtstreeks betaling van de verzekeraar aan hem vorderen, uiteraard voor zover de betreffende verzekering dekking biedt.
Voor het ontstaan van deze bevoegdheid voor de benadeelde om rechtstreeks betaling te verlangen, is vereist dat de verzekerde de verwezenlijking van het risico bij de verzekeraar heeft gemeld.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Tijdelijke Regeling Verhaalsrechten en Bedrijfsregeling Brandregres
Hof Arnhem-Leeuwarden 20 maart 2018, ECLI:NL:GHARL:2018:2632
Auteur: mr. Rutger Evers
Deze zaak vormt een aardige illustratie van een situatie waarin vervoer- en verzekeringsrecht samengaan. Wat was daarin aan de hand?
Aanleiding voor de zaak vormde een ontsporing van een goederentrein met daarachter negen met kalk geladen wagons nabij het station Amsterdam-Muiderpoort. Spoorwegbeheerder ProRail spreekt ter zake van door haar geleden schade aan de railinfrastructuur, spoorwegondernemer DB Schenker aan die de betreffende goederen vervoerde. Tussen ProRail en DB Schenker is een zogenaamde toegangsovereenkomst gesloten met daarin onder meer een regeling met betrekking tot aansprakelijkheid van partijen.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
Volg ons:  
Linkedin   Twitter   Facebook