Nieuwsbrief Overheid januari 2018 Lees online  |  Afmelden
Nysingh Advocaten
Overheid

januari 2018

 
 
Nieuwsbrief Overheid
Met deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de overheidspraktijk. De nieuwsbrief bevat een verzameling berichten die eerder al verspreid is via LinkedIn, Twitter en onze website. Kijk ook eens op nysingh.nl/overheid.
Volg ons: Linkedin   Twitter   Facebook
 
   
   
Wijziging van de Awb en enkele andere wetten in verband met het nieuwe omgevingsrecht en het nieuwe nadeelcompensatierecht
Bestuursrecht
Auteur: mr. Bas ten Kate en mr. Mark Tunnissen
Op 17 januari 2018 is het wetsvoorstel Wijziging van de Algemene wet bestuursrecht en enkele andere wetten in verband met het nieuwe omgevingsrecht en het nieuwe nadeelcompensatierecht voor consultatie ter inzage gelegd. Dit wetsvoorstel vervangt de huidige regeling voor de coördinatie van samenhangende besluiten in afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) door een nieuwe regeling. De nieuwe coördinatieregeling is toepasbaar voor het gehele omgevingsrecht. Het wetsvoorstel bevat voorts nog enkele andere wijzigingen in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Bovendien past het wetsvoorstel enkele wetten aan met het oog op de invoering van de algemene regeling over nadeelcompensatie in titel 4.5 van de Awb.
Lees meer  
Twitter
 
Directeur omgevingsdienst belanghebbende bij handhavingsbeslissing
Bestuursrecht | Rechtbank Gelderland 19 september 2017, ECLI:NL:RBGEL:2017:4965
Auteur: mr. Jan Hein Meijer
Ingevolge artikel 257ba van het Wetboek van Strafvordering heeft de directeur van de omgevingsdienst (Regionale Uitvoeringsdienst) de bevoegdheid om een strafbeschikking uit te vaardigen, indien iemand wettelijke regels over het verwijderen van asbest overtreedt.
Een instelling die op grond van artikel 20, tweede lid Arbeidsomstandighedenwet is aangewezen als certificerende instelling, mag certificaten uitreiken aan bedrijven, die alsdan gecertificeerd zijn om asbest te verwijderen; deze certificerende instelling kan certificaten ook weer intrekken of schorsen. Voor zover het gaat om het uitreiken, intrekken of schorsen, is de certificerende instelling een bestuursorgaan (een b-orgaan).
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Provincie belanghebbende bij beroep omgevingsvergunning
Bestuursrecht | ABRvS 29 november 2017, ECLI:NL:RVS:2017:3274
Auteur: mr. Vera Textor
Uit de uitspraak van de Raad van State van 29 november 2017 wordt duidelijk dat provincies kunnen procederen tegen omgevingsvergunningen waarbij gemeenten het provinciaal ruimtelijk beleid niet in acht hebben genomen.
Wat was er aan de hand? Een ontwikkelaar had een brief aan de gemeente gestuurd. Daarin had hij namens een kandidaat koper voor een pand op een bedrijventerrein te Zwolle verzocht om in overleg te treden ter onderbouwing van de plannen met dit pand.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
   
   
Wanneer is sprake van een aanvraag op grond van artikel 1:3, derde lid, Awb?
Bestuursrecht | ABRvS 15 november 2017, ECLI:NL:RVS:2017:3084
Auteur: mr. Maarten van Nijendaal en mr. Mark Tunnissen
In een uitspraak van 15 november 2017 heeft de Afdeling, in lijn met eerdere uitspraken van de Afdeling, geoordeeld over de vraag wanneer sprake is van een aanvraag in de zin van artikel 1:3, derde lid, Awb. De Afdeling noemt daarbij een aantal omstandigheden die relevant zijn voor de beantwoording van voornoemde vraag.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Handhavend optreden kan onevenredig zijn
Bestuursrecht | ABRvS 10 januari 2018, ECLI:NL:RVS:2018:34
Auteur: mr. Vera Textor
In deze uitspraak oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (‘Afdeling’) dat moet worden afgezien van handhavend optreden, omdat het handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen. Dit komt in de praktijk heel weinig voor. Om die reden is het interessant om deze uitspraak te bespreken.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
   
   
Misbruik Wbp en incasseren dwangsommen
Privacy | Rechtbank Den Haag 12 december 2017, ECLI:NL:RBDHA:2017:14617
Auteur: mr. Carola van Andel en mr. Maarten van Nijendaal
De rechtbank Den Haag heeft in een uitspraak van 12 december 2017 geoordeeld dat eiser misbruik heeft gemaakt van het recht op inzage in de verwerkte persoonsgegevens ex artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De rechtbank stelt vast dat het verzoek is ingediend met geen ander doel dan om een dwangsom te innen. De eiser dacht met de Wbp in plaats van de Wob een nieuwe ingang te hebben gevonden voor het incasseren van dwangsommen. Voor zover bekend is dit de eerste uitspraak waarin een rechtbank aanneemt dat sprake is van misbruik van artikel 35 Wbp.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Wet openbaarheid van bestuur (Wob): documenten van externe derden vallen niet altijd onder intern beraad
Bestuursrecht | ABRvS 20 december 2017, ECLI:NL:RVS:2017:3497
Auteur: mr. Mark Tunnissen
De Afdeling is in de uitspraak van 20 december 2017 een andere, genuanceerdere, koers gaan varen als het gaat als het gaat om de vraag of documenten die afkomstig zijn van derden die niet tot de kring van de overheid horen (externe derden) kunnen worden aangemerkt als documenten die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
 
 
 
De formulering van het ‘publiekrechtelijk voorbehoud’ ten aanzien van een inspanningsverplichting van de overheid
Grondbeleid en gebiedsontwikkeling | Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 12 december 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:10974
Auteur: mr. Patrick Haccou
Het komt in de praktijk nogal eens voor dat overheden met marktpartijen overeenkomsten sluiten over een project, waaraan door die overheid vanuit de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid medewerking moet worden verleend. De overheid neemt dan vaak een inspanningsverplichting op zich om een project in publiekrechtelijke zin mogelijk te maken. Veelal gaat deze inspanningsverplichting vergezeld van een bepaling die er op neer komt dat de betreffende overheid een voorbehoud maakt voor realisatie van het project, voor zover haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid tot een ander besluit noopt.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Gemeente draait op voor kosten projectontwikkelaar ter voorkoming en beperking schade
Overheidsaansprakelijkheid | Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 28 november 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:10395
Auteur: mr. Rense Lubach
Op 28 november 2017 wees het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden een arrest, waarin het ging om een claim van een tweetal projectontwikkelaars tegen een gemeente voor kosten ter voorkoming en beperking van schade in de zin van artikel 6:96 BW. De uitspraak laat zien dat de taakstelling van een gemeente rondom het verlenen van een bouwvergunning bepaald niet vrij is van vermogensrechtelijke risico’s. Wel moet een benadeelde partij zijn schade deugdelijk toelichten en onderbouwen. Een hoger beroepsprocedure, als volledige tweede instantie met een ‘herkansings- en herstelfunctie’, biedt daarvoor de gelegenheid.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Wie is aansprakelijk voor de schade?
Overheidsaansprakelijkheid | Gerechtshof Amsterdam 29 augustus 2017, ECLI:NL:GHAMS:2017:3491
Auteur: mr. Wim Klostermann
Is de gemeente die met ontheffing van het waterschap riolering aanlegt in een vaarwater, op grond van onrechtmatige daad aansprakelijk voor schade als de riolering te hoog is aangelegd?
Hoe is de schade ontstaan? In deze interessante zaak was het volgende aan de hand. De gemeente Weesp wilde woonschepen op de riolering aansluiten. Antea (Oranjewoud) had een systeem bedacht waarmee de leiding voor de riolering in de waterbodem gedrukt kon worden zónder graafwerkzaamheden. Het waterschap verleende hiervoor een ontheffing van de Keur, maar wel op voorwaarde dat de leiding één meter beneden de waterbodem zou komen te liggen.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Opiumwet. Niet verlengen gedoogverklaring. Nadeelcompensatie?
Nadeelcompensatie | Hoge Raad 1 december 2017, ECLI:NL:HR:2017:3052
Auteur: mr. Bas ten Kate
In dit arrest heeft de Hoge Raad verworpen het cassatieberoep van een aantal houders van Amsterdamse coffeeshops, die vanwege nieuw gemeentelijk beleid hun ondernemingen niet mochten voortzetten. De Hoge Raad motiveert zijn oordeel niet (art. 81RO), waardoor we het moeten doen met het arrest van het Amsterdamse Gerechtshof en de conclusie van de AG.
Lees meer  
Twitter LinkedIn
 
Nysingh is partner van Binnenlands Bestuur en levert bijdragen op het gebied van Bestuur en Organisatie en Ruimte en Milieu.
Volg ons:  
Linkedin   Twitter   Facebook